Veel minder reclamedrukwerk in Haagse brievenbussen

10 April 2022, 20:35 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Voorburgs Dagblad
In de Noordenburglaan vielen vanochtend vroeg al deze reclamefolders in de bus. Bent u hier een voor-of tegenstander van?

De hoeveelheid ongeadresseerd reclamedrukwerk dat bij mensen thuis wordt bezorgd is in Den Haag drastisch afgenomen, blijkt uit een evaluatie van de gemeente Den Haag.

Sinds 1 juli 2020 geldt er een opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Bewoners ontvangen alleen nog folders als zij expliciet aangeven dat te willen met een zogenaamde ja/ja-sticker. Huis-aan-huisbladen en informatiefolders zonder commercieel oogmerk - bijvoorbeeld van wijkverenigingen, politieke partijen, vrijwilligersorganisaties en gemeentelijke informatie over werkzaamheden - vallen niet onder de regeling.

Uit gemeentelijke tellingen van de hoeveelheid papierafval en de soorten daarvan, is te zien dat het aantal folders in de afvalberg is gedaald van 9,8 kilo per inwoner in januari 2020 naar 2,1 kilo in juni 2021.

Tekst gaat door onder foto.

Op de totale hoeveelheid ingezameld papier en karton is echter geen significant effect van de opt-in regeling te zien. Dit is vermoedelijk een corona-effect: mensen hebben veel meer online aankopen gedaan waardoor het aanbod papier en karton is toegenomen.

Huis-aan-huisbladen

De gemeente wil de regeling de komende tijd nog wel aanpassen voor de huis-aan-huisbladen. Nu nog geldt dat een krant minimaal tien procent redactionele content moet hebben om als huis-aan-huisblad te worden aangemerkt en dus overal mag worden bezorgd. Volgens de gemeente zijn daardoor 'kranten' ontstaan die vooral bestaan uit reclame, met slechts enkele journalistieke artikelen. Daarom wordt bij de aankomende wijziging van de Haagse Afvalstoffenverordening het percentage verplichte journalistieke inhoud voor huis-aan-huisbladen verhoogd van 10 naar 30 procent.